De mobiliteitscentrale zorgt voor vervoer op maat

In deze rubriek komt iedere editie een ander gezicht achter Reizen door Zeeland aan het woord. Wie werken er allemaal aan het nieuwe publiek vervoer? Deze editie is Erik Jakobsen onze reisgenoot. Erik werkt sinds 2020 bij de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland (GVZ). Erik is verantwoordelijk voor de operationele aansturing van de verschillende afdelingen. Hij is een belangrijke schakel in het nieuwe vervoerssysteem. Vanaf 2025 wordt de GVZ omgedoopt tot de Zeeuwse Mobiliteitscentrale (ZMC). Erik legt uit hoe zij zich gaan ontwikkelen van wat ze nu zijn, tot wat ze straks moeten worden.

Erik Jakobsen van de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland

“Wij zijn de gemeentelijke vervoercentrale, je kan ons zien als de regiecentrale van waaruit het vervoer geregeld wordt. We hebben geen eigen voertuigen en chauffeurs in dienst. Die zijn door de gemeentes gecontracteerd via Europese aanbesteding. De gemeentelijke vervoercentrale doet het doelgroepenvervoer voor alle dertien Zeeuwse gemeenten en Goeree-Overflakkee. Wij organiseren en plannen het WMO-vervoer, regiotaxivervoer, leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en ook de haltetaxi voor de Provincie Zeeland. We werken met een team van 33 medewerkers om ervoor te zorgen dat reizigers iedere dag met het juiste vervoer naar de goede locatie worden vervoerd. Dit doen wij 365 dagen per jaar, van 06:00 uur ’s ochtends tot 23:00 uur ’s avonds.

Wij gaan ons straks omvormen tot de mobiliteitscentrale. Momenteel verzorgen wij al de haltetaxi in Zeeland. Straks gaat dit over in de flextaxi. Dit is een nieuw vervoersproduct dat ervoor zorgt dat mensen dicht bij hun woning van publiek vervoer gebruik kunnen maken. We zijn nu al bezig om dat vorm te geven. Hoe gaan we dat doen? Wat zijn de juiste middelen? Hebben we de juiste mensen daarvoor? Dat zijn we nu aan het onderzoeken. Externe adviseurs denken hierover mee. Zij kijken ook naar de doorontwikkeling, governance structuur en de capaciteit van het aantal medewerkers.

Om de mobiliteitscentrale vooraf goed te testen zijn er al pilots geweest, zoals op de Kop van Schouwen. Daar doen we de eerste ervaringen op om te kijken of het systeem werkt. In de eerste maand van de pilot hadden we al meer reizigers met de flextaxi dan voorheen met de haltetaxi. We beginnen klein, zodat we knelpunten snel in kaart kunnen brengen en waar nodig het startproject kunnen verbeteren. Reizigers in de Kop van Schouwen kunnen hun rit met de flextaxi alleen nog maar telefonisch bij ons boeken. Het streven is dat mensen bij een volgend startproject hun rit ook via een mobiliteitsapp kunnen boeken. Dan kunnen we testen of de ritaanvragen via de app ook automatisch in ons systeem komen te staan en ook teruggekoppeld worden aan de reiziger.

In de praktijk moet je het straks zo voor je zien. Momenteel hebben we per regio zo’n 500 ritten aan doelgroepenvervoer in een bak zitten voor een dag. Straks komen de flextaxi-ritten tussen de huidige ritten te staan. De chauffeur rijdt bijvoorbeeld eerst mevrouw Jansen naar de dagbesteding toe met de regiotaxi. Vervolgens neemt hij vanaf het dorp van de dagbesteding weer een flextaxi-klant mee die hij naar een hub brengt waar de reiziger overstapt op een snelle bus- of treinverbinding. Vanaf deze hub neemt hij een volgende reiziger mee om deze naar een hub in de buurt van de kapper te brengen. Een chauffeur gaat dus verschillende vervoersvormen gecombineerd rijden. Dit is de mix die we moeten gaan maken in het vervoer.

We willen de reiziger straks ook reisadvies kunnen geven. Hier moeten we de medewerkers in gaan trainen. Ze kunnen de reiziger dan adviseren over welke vervoersmiddelen er mogelijk zijn. Denk aan een deelfiets of deelauto. Dat zijn de zaken die we de komende periode gaan perfectioneren.

Het doel is dat wij er met de mobiliteitscentrale voor zorgen dat de reiziger in Zeeland zo goed en efficiënt mogelijk kan reizen. Met behulp van de mobiliteitscentrale en met mobiliteitsapps waarmee reizigers het vervoer kunnen inzien, boeken, regelen en betalen. Er moet nog veel gebeuren, maar als we met z’n allen de schouders eronder zetten, dan komt dat zeker goed!"

Erik Jakobsen aan het werk in de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland