Inzoomen

Wat zijn de laatste ontwikkelingen voor het nieuwe ov? Dit nieuwe ov-systeem noemen we publiek vervoer en bestaat uit diverse onderdelen. In deze rubriek geven we per onderdeel een update.

De bus

Er is een busplan gemaakt met daarin de busroutes vanaf 2025. De aanbesteding van de nieuwe busconcessie is gestart op 12 mei 2023. In het najaar van 2023 is de winnaar bekend. De nieuwe vervoerder gaat vervolgens samen met de Provincie aan de slag om de dienstregeling per 15 december 2024 uit te kunnen rollen.

Fijnmazig

Om heel Zeeland goed bereikbaar te houden en te krijgen, komt er in het nieuwe systeem een fijnmazig netwerk van flexibele mobiliteit. Dit zogenaamde flexvervoer bestaat uit deelfietsen, deelauto’s, buurtbussen, flextaxi’s, vrijwilligersinitiatieven en carpool apps. Het fijnmazige vervoer biedt een goede aansluiting op trein, ferry en bus, en zorgt voor publiek vervoer op plaatsen waar dit nu niet goed geregeld is.

De conceptspelregels voor de flextaxi waren eind 2022 gereed. Op basis van die spelregels maakt een extern bureau nu een financiële doorrekening. De definitieve rapportage is er in juli/augustus. In 2023 en 2024 starten startprojecten in diverse regio’s in Zeeland, om het volledige aanbod aan fijnmazige mobiliteit te organiseren, testen en waar nodig aan te passen. Zodat het systeem bij de start van het nieuwe publiek vervoerssysteem in 2025 gereed is en volwaardig functioneert. En met de startprojecten kunnen reizigers alvast kennismaken met het nieuwe publieke vervoer.

Flextaxi

De flextaxi kent geen route- en dienstregeling, maar rijdt flexibel van aangewezen opstappunt naar opstappunt. Ook rijdt het vraaggestuurd, dus alleen als er vraag is. Reserveren, boeken en betalen gaat via de MaaS-app of de Mobiliteitscentrale die telefonisch bereikbaar is. Met de flextaxi heeft iedereen meer en betere toegang tot het publieke vervoer, door ketenreizen te maken of direct naar de eindbestemming te reizen. Binnenkort gaan we ervaring opdoen met de flextaxi in de kop van Schouwen-Duiveland.

Lobby

De Provincie voert op regelmatige basis gesprekken met het Rijk. Deze gaan bijvoorbeeld over het gebruik van een studenten ov-kaart voor het gebruik van een deelscooter, fiets of flextaxi. Daarvoor zijn veranderingen in wet- en regelgeving nodig. Ook is het belangrijk dat er transitiegelden beschikbaar zijn, zodat er getest en aangetoond kan worden dat een nieuw systeem werkt.

Hubs

Belangrijk in het nieuwe publiek vervoerssysteem is het netwerk van op- en overstapplaatsen, de zogenaamde hubs. De voorbereidingen voor nieuwe hubs, zoals locatieonderzoek, het opstarten van ruimtelijke procedures en vergunningen, zijn in volle gang. Sommigen zijn al gereed, zoals het Groene Woud in Middelburg. Ook kijken we op sommige plaatsen hoe het nieuwe publiek vervoerssysteem werkt en wat het effect is. Zoals in Burgh-Haamstede, waar de buslijn is gestrekt en fijnmazig vervoer is ingezet. Het is belangrijk dat, nieuw te ontwikkelen hubs, goed aansluiten op de nieuwe dienstregeling van de bus. Die gaat in december 2024 in. Daarom deed bureau Goudappel onderzoek naar de afstanden en rijtijd tussen hubs om aan te kunnen sluiten op bijvoorbeeld een treinverbinding. Dat helpt de locatie van de hub nauwkeuriger te bepalen. Zo ontstaat een sluitend hubnetwerk binnen Zeeland om de reiziger zo goed mogelijk te bedienen.

Mobiliteitscentrale

De Mobiliteitscentrale Zeeland is straks het centrale aanspreekpunt voor de reizigers. Alle kennis over mobiliteit is in de Mobiliteitscentrale Zeeland gebundeld. De samenwerking maakt ook meer en slimmere combinaties van mobiliteit mogelijk voor reizigers. Naast publieke vormen van openbaar en doelgroepenvervoer wordt vanuit de Mobiliteitscentrale Zeeland ook fijnmazig vervoer geregeld.

De basis voor de Mobiliteitscentrale Zeeland is er al. De dertien gemeenten en de Provincie Zeeland werken al sinds 2010 samen in de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland. Deze organisatie is nu het aanspreekpunt voor reizigers als het gaat om het doelgroepenvervoer en de haltetaxi. Zowel de overheden als de klanten zijn tevreden over de manier hoe het nu georganiseerd wordt vanuit de vervoerscentrale. Het is de bedoeling dat deze Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland, zowel de organisatie als de medewerkers, zich verder ontwikkelen tot de Mobiliteitscentrale Zeeland.

De grootste verandering is dat straks alle vormen van publiek vervoer vanuit één centrale georganiseerd worden. De pilots met fijnmazige mobiliteit zijn ook erg belangrijk om de systemen van de huidige Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland aan te passen, de werkprocessen opnieuw in te richten, personeel op te leiden en te werven en ervaring op te doen met het fijnmazige vervoer. Maar ook om te komen tot slimme combinaties van mobiliteit, data te verzamelen en te analyseren. Allemaal met als doel om klaar te staan voor alle reizigers in Zeeland.