17 maart 2023
OV-Klantenbarometer 2022: waardering voor het openbaar vervoer gedaald
De dienstregeling kende in 2022 meer verstoringen dan normaal. Door ziekteverzuim en gebrek aan personeel was de rituitval hoog. Daarnaast sneden ov-bedrijven in de dienstregeling en waren er stakingen. Die omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de klant.
![](/sites/default/files/styles/tu_extensive_500x500/public/bus-foto-beeldbank-provincie-zeeland.43fa0a1bf18bf2e7c57a0df829cffff9.jpg?itok=m698kNsh)
Voor het eerst in jaren is de waardering van de reizigers voor het Nederlandse openbaar vervoer afgenomen: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022, het klanttevredenheidsonderzoek in het ov van CROW-KpVV.
De dienstregeling kende in 2022 meer verstoringen dan normaal. Door ziekteverzuim en gebrek aan personeel was de rituitval hoog. Daarnaast sneden ov-bedrijven in de dienstregeling en waren er stakingen. Die omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de klant.