Nieuws

19 juni 2025

“Fijn dat er naar ons geluisterd wordt” - reizigers denken actief mee over nieuwe bussen in Zeeland

Ongeveer 200 mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om hun voorkeuren door te geven voor de nieuwe bussen van EBS. Op 17 juni konden reizigers op vier locaties in Zeeland hun mening geven over het interieur van de nieuwe veelal elektrische bussen die vanaf eind 2026 gaan rijden in Zeeland. Op 18 juni is het gesprek verder gevoerd met chauffeurs en belangenorganisaties. Naast het uitproberen van verschillende stoelen en het bekijken van interieurkleuren met een vr-bril, leverden bezoekers waardevolle feedback over gemak, toegankelijkheid en veiligheid.
Participatie lijnbus Terneuzen

De input van reizigers liet zien wat er leeft onder de dagelijkse gebruikers van het openbaar vervoer. Een greep uit de reacties:

  • “Leuk dat mee mogen denken over de kleuren. Het moet natuurlijk wel een beetje vrolijk blijven in de bus”
  • “Harstikke leuk dat we zelfs kunnen proefzitten op verschillende stoelen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.”
  • “Ik vind veiligheid belangrijk, in de trein kun je appen naar een nummer als je je onveilig voelt, zou dat ook in de bus kunnen?”
  • “Fijn dat er straks een lage instap in de bus komt, zodat ook mensen die minder goed ter been zijn, gemakkelijk de bus in komen.”

Open en laagdrempelig contact

Het publiek op 17 juni bestond uit een mix van dagelijkse reizigers, incidentele gebruikers en geïnteresseerden. Deelnemers konden proefzitten op verschillende stoelen, bekleding beoordelen, nadenken over de kleurstelling van het interieur en suggesties doen over tafeltjes en usb-punten in de bus. De laagdrempeligheid werkte goed: er was ruimte voor spontane gesprekken, ervaringen en vragen. Medewerkers van EBS en vertegenwoordigers van de Provincie Zeeland stonden klaar om vragen te beantwoorden. Op de locatie in Middelburg is de activiteit voor korte tijd verstoord door een vijftal demonstranten. 

Gesprek met chauffeurs en belangenorganisaties

Op woensdag 18 juni ging het gesprek verder met verschillende andere belangrijke groepen: de chauffeurs, het provinciale reizigersoverleg (OPOV) en een aantal buurtbusverenigingen. Zij spraken onder andere over de mogelijkheden van de boordcomputer voor chauffeurs, de plaatsing van apparatuur en de toegankelijkheid van de bussen. Er was ruim gelegenheid om vragen te stellen en adviezen mee te geven. Tot slot maakte een aantal aanwezige chauffeurs ook een proefrit met de nieuwe bus.