Wat doet Thover?
“Thover, een samenvoeging van Tholen Vervoer, is begonnen als aanvulling op het openbaar vervoer. We hebben in 2018 bekeken aan welke vormen van openbaar vervoer er acuut behoefte was. Samen met Schutse Zorg zijn we toen ouderen naar dagbestedingslocaties gaan vervoeren. Later voegden we daar het vervoer van leerlingen naar de reformatorische school in Stavenisse aan toe. Dit vervoer op maat regelen we nu met zo’n twaalf vrijwillige chauffeurs. In de toekomst blijven wij ons materieel voor zulke initiatieven ter beschikking stellen, maar regelen zij zelf vrijwillige chauffeurs.”
Hoe ziet de toekomst van Thover eruit?
“Op Tholen zitten de streekbussen, net zoals in andere Zeeuwse regio’s, eigenlijk alleen in de spits vol, vooral met scholieren. We hebben indicatief onderzoek gedaan naar waar er potentie is voor reizigersgroei en hoe Thover daarop in kan spelen. Die potentie zit voornamelijk bij de ouderen. Zo’n 20 procent van de bevolking in de Gemeente Tholen bestaat uit ouderen. Door vergrijzing worden dat er steeds meer. Bovendien wonen ouderen steeds langer thuis. Juist deze groep heeft dus behoefte aan openbaar vervoer op loopafstand. Dat is er nu vaak niet.
Om dat op te lossen, willen we toe naar een dienstregeling met kleine bussen. Per bus kunnen zo’n veertien tot twintig reizigers mee. Met professionele chauffeurs rijden we dan elk uur een ronde langs alle kernen. We stoppen op loopafstand van voorzieningen, zoals de fysiotherapeut, de opticien, de dagbesteding en seniorencomplexen. Om dit professioneel op te zetten, werken we nauw samen met Tholtax Tours, een commerciële organisatie voor groeps- en taxivervoer.”
Wat wordt de rol van Thover in het nieuwe publiek vervoerssysteem?
“Als het aan ons ligt, wordt Thover een onderdeel van het nieuwe publiek vervoerssysteem. Thover en de flextaxi vullen elkaar straks aan. De flextaxi rijdt op aanvraag kris-kras over het eiland, terwijl Thover een vaste dienstregeling rijdt. Als Thover niet beschikbaar is, kunnen reizigers de flextaxi aanvragen. Thover is straks ook te vinden in de mobiliteitsapps en is te reserveren via de Mobiliteitscentrale.”
Welke lessen hebben jullie geleerd?
“We leerden hoe belangrijk het is dat vraag en aanbod op elkaar aansluiten. Veel mensen die nu klagen over het ov, gebruiken het zelf niet. Daar zit zeker nog potentie. Ook moet je rekening houden met de mobiliteit van een doelgroep. Als je bijvoorbeeld direct voor de deur bij voorzieningen stopt, voorkom je dat ouderen ver moeten lopen met bijvoorbeeld een rollator.
Daarnaast merkten wij dat het moeilijk is om het systeem alleen met vrijwilligers draaiende te houden. Het lukt nauwelijks om vrijwilligers te werven voor vervoer in de hele regio. Vrijwilligers zetten zich vaak liever in voor hun eigen organisatie of eigen kern. Daarom willen we de dienstregeling met professionele chauffeurs gaan rijden, ook omdat een D-rijbewijs en een chauffeursdiploma nodig zijn om op een iets grotere bus te rijden. Ook stellen wij ons materiaal in de toekomst ter beschikking aan andere vervoersinitiatieven, maar dan zullen deze initiatieven zelf vrijwilligers inschakelen.