12 juli 2024
Provincie Zeeland verlengt OV-concessie Connexxion
Gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) noemt dat goed nieuws: “Deze verlenging zorgt voor continuïteit en zekerheid voor de Zeeuwse reiziger. Ondertussen kunnen we de komende twee jaar werken aan het nieuwe openbaar vervoerssysteem en de concessie die eind 2026 wordt ingevoerd. Voor de nieuwe concessie van 2026-2038 kunnen vervoerders nu inschrijven.”
Aanvullende afspraken
De verlenging van de huidige overeenkomst met Connexxion was nodig omdat de aanbesteding voor een nieuwe concessie vorig jaar geen aanbieding opleverde. De afgelopen periode zijn daarom gesprekken gevoerd tussen de Provincie en Connexxion over de verlenging van de huidige concessie. De partijen hebben afspraken gemaakt over een aantal aanpassingen.
Flexvervoer en deelmobiliteit
Een van de belangrijkste aanpassingen is dat de Provincie de komende twee jaar ruimte krijgt om ervaring op te doen met flexvervoer en vormen van deelmobiliteit. Hierdoor kan de Provincie ervaring opdoen met flexibel openbaar vervoer zoals dat er volgens de nieuwe Regionale Mobiliteitsstrategie vanaf eind 2026 moet gaan uitzien. Gedurende deze periode zal dan ook stap voor stap het huidige aanbod van het busvervoer worden aangepast, waarbij toegewerkt wordt naar de nieuwe concessie en het toekomstige net van vaste buslijnen met dienstregeling.
Vervanging aardgasbussen
De aardgasbussen waarmee Connexxion nu rijdt, mogen vanaf 2025 niet meer worden ingezet. Connexxion moet daarom voor de periode van de verlenging andere bussen inzetten. Er is afgesproken dat de kwaliteitseisen en de milieukwaliteit gewaarborgd blijven.
Overige eisen
Alle overige eisen uit de huidige concessie blijven gelden, zoals die met betrekking tot stiptheid en punctualiteit. Met Connexxion wordt nog nader overlegd over de bediening van de kernen Nieuw-Namen en Clinge en een halteplaats aan de rand van Antwerpen nu buslijn 19 niet meer naar Breda rijdt maar naar Roosendaal.