30 juni 2025
De voorkeuren van reizigers: zo gaan de nieuwe bussen eruitzien

Het enthousiasme en de betrokkenheid van de deelnemers was groot. Zij gaven niet alleen hun voorkeuren aan, maar stelden ook veel vragen en dachten actief mee. Onderwerpen die deelnemers belangrijk vinden: gemak, toegankelijkheid, veiligheid en comfort. En daarnaast: dat de bus toekomstbestendig en aantrekkelijk is.
Wat deelnemers kozen - en wat wij daarmee doen
Op basis van de voorkeuren van de deelnemers heeft de Provincie Zeeland samen met EBS nu keuzes gemaakt voor het interieur van de nieuwe bussen. Hieronder lees je de belangrijkste uitkomsten.
Stoelen: stevig en de kleur paars
De meeste deelnemers kozen voor stoelen met dikke kussens, een stevige neutrale (minder voorgevormde) rugleuning, type 2 werd het vaakst genoemd. Dit stoeltype wordt in bussen in delen van Gelderland, Flevoland en Overijssel door reizigers beoordeeld met een 8,1 voor zitcomfort. We volgen de voorkeur van deelnemers en kiezen dan ook voor dit type stoelen in de nieuwe bussen. Wat de kleur betreft bleek dat mensen tot 30 jaar vaker de voorkeur gaven aan blauw. Terwijl de categorie 31-50 jaar vaker voor paars koos. We hebben gekozen voor paars, passend bij de buitenkant van de bus. Paars staat symbool voor kwaliteit en eigenheid, goed passend bij het nieuwe vervoerssysteem dat we nastreven.
Priority seats in groen
Voor de priority-zitplaatsen, bedoeld voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben, werden verschillende kleuren genoemd. De rode kleur werd met een klein verschil het vaakst genoemd. We kiezen hier echter bewust voor groen: een kleur die vriendelijk en uitnodigend oogt voor iedereen die net wat meer ondersteuning nodig heeft. Groen en paars passen naar ons idee mooi bij elkaar. Bovendien is het contrast tussen paars en groen groot en zijn de priority-zitplaatsen daardoor goed zichtbaar voor reizigers met een visuele beperking. Er komen twee priority-zitplaatsen aan de voorkant van de bus, dichtbij de deur, in de rijrichting.
Vloer met een lichte uitstraling
De vloer van de bus krijgt een lichte houtlook. Een grote meerderheid van de deelnemers kozen voor de houtlook. Opvallend was dat vooral mensen tot 41 jaar de voorkeur gaven aan de houtlook, daarboven was de terrazzo-look favoriet. We sluiten ons aan bij de meerderheid en kiezen voor de houtlook. Deze keuze past wat ons betreft goed bij de rustige en natuurlijke uitstraling die we voor ogen hebben in de bussen.
Wifi voor onderweg
Er komt in alle nieuwe bussen een goede gratis wifiverbinding. Uit de vragenlijst bleek dat een kleine meerderheid (54%) regelmatig of af en toe gebruikmaakt van wifi in de bus. Mensen kunnen daarnaast natuurlijk hun eigen netwerk blijven gebruiken, zoals 29% van de ondervraagden al doet.
Handig onderweg opladen
Opladen van apparaten werd door 77% belangrijk gevonden. Bij iedere stoel komt een usb-c oplaadpunt.
Geen voorkeur voor tafeltjes
Tafeltjes zijn voor veel reizigers geen must, slechts 18% geeft aan een tafeltje in de bus te willen gebruiken. Omdat chauffeurs en reizigers daarnaast ook aangeven dat tafeltjes snel kapot gemaakt worden, kiezen we er niet voor. Er komen dan ook geen tafeltjes in de bussen. Wel komen er multimediaconsoles bij elke stoel, waar een mobiele telefoon in vastgeklemd kan worden.
Chauffeurs en belangenorganisaties
De chauffeurs en verschillende belangenorganisaties dachten over dezelfde onderwerpen mee als de reizigers. Daarnaast stonden zij ook uitgebreid stil bij andere onderwerpen zoals de boordcomputer die op verzoek wat verder naar voren wordt geplaatst (er wordt nog gekeken naar een verstelbare optie), de chauffeursstoel die bij voorkeur handmatig en eenvoudig te bedienen moet zijn, de plaatsing van apparatuur, camera’s en displays, de plaatsing van prullenbakken bij elke deur en de toegankelijkheid van de bussen. Om de toegankelijkheid te vergroten stemt EBS het kleurgebruik van stopknoppen en handgrepen af met een belangenorganisatie voor mensen met een visuele beperking. Tot slot komt er aan bij de uitstapdeur in het midden van de bus een ruime rolstoelplaats.
Buurtbussen
EBS gaat ook de nieuwe buurtbussen leveren die in Zeeland gaan rijden vanaf december 2026. Buurtbusverenigingen spraken ook met EBS over hun voorkeuren. De stoelopstelling in de buurtbussen wordt 2x4, de incheckapparatuur komt rechts van de instapdeur zodat de chauffeur de reiziger makkelijker kan helpen en er komt een rolstoellift in de buurtbussen.
Wie deden er mee?
In totaal voerden we gesprekken met ongeveer 200 mensen. 85 reizigers vulden de vragenlijst in. De meeste reizigers die de vragenlijst invulden, bezochten de nieuwe bus in Goes of Middelburg, naast Terneuzen en Zierikzee. Deelnemers kwamen uit alle leeftijdsgroepen, met de grootste vertegenwoordiging van mensen tussen 31–40 jaar en 68+. De meeste deelnemers nemen regelmatig de bus: 1 tot 3 keer of zelfs 4+ dagen per week (57%). Werk (27%), recreatie (25%) en school (22%) waren de voornaamste redenen om te reizen. Daarbij reist 44% met een abonnement. Mensen met een auto ter beschikking bleken soms bewust voor de bus te kiezen, vooral vanwege comfort, parkeerkosten van de auto of duurzaamheid.
De gesprekken die we voerden
Ook waren er veel vragen vanuit reizigers, waar we tijdens de sessies ruim de tijd voor namen. Zo deden bezoekers suggesties voor een noodtelefoonnummer, goede airco en digitale reisinformatie bij de haltes. Alle suggesties worden de komende tijd nader bekeken. Reizigers spraken hun waardering uit voor de chauffeurs en vroegen zich af of zij allemaal hun baan behouden. Dat is inderdaad het geval: chauffeurs gaan in principe allemaal mee over van Connexxion naar EBS.
Ten slotte waren er veel vragen over het nieuwe systeem waarin de bus gecombineerd wordt met de Flex. Zo wilden mensen weten of hun haltes blijven bestaan. In het overgrote merendeel van de gevallen is dat zo. Verder vroegen mensen wie de Flex gaat rijden en hoe deze eruitziet. De Flex wordt gereden door taxibedrijven die nu WMO-vervoer verzorgen voor de gemeenten. De Flex is een taxi of bus(je) met chauffeur. De Flex rijdt zeven dagen per week tussen 6.00 en 23.00 uur. Je stapt op bij een hub, of wordt, buiten de bebouwde kom, thuis opgehaald. Op dit moment rijdt de Flex op Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland, later is het beschikbaar in heel Zeeland.